Kategorie

LPG, benzyna czy diesel?

W czasach drożejącego z dnia na dzień paliwa warto zastanowić się nad sposobem na jakiekolwiek oszczędności, a w tym pomóc może dobry wybór paliwa. Przyjrzyjmy się wadom i zaletom poszczególnych paliw.

Popularność LPG zawdzięcza rzecz jasna niskiej cenie. Cena gazu jest prawie dwukrotnie niższa w stosunku do ceny oleju napędowego czy tez benzyny. W tym roku zapłacimy średnio za litr benzyny (95) 5,37 zł, za olej napędowy 3 grosze taniej, a litr LPG to 45% ceny benzyny, a więc 2,52 zł.

Za LPG przemawia niska cena, ale i ekologia, gdyż ten gaz podczas spalania, dzięki węglowodorom o krótszym łańcuchu, wydziela znacznie mniej gazów cieplarnianych w stosunku do spalania benzyny. Gaz jest lżejszy od benzyny, co pozwala uzyskać większą ekonomikę dzięki mniejszemu ciężarowi auta. Główne minusy to: obniżenie mocy silnika nawet o 8%, niezbyt przyjemny zapach spalin oraz brak dokładnego wskazania – jak wiele nam jeszcze tego gazu w baku zostało.

W przypadku benzyniaków, szczególnie w nowych autach z komputerem pokładowym, mamy dokładne wskazanie ile benzyny pozostało i ile kilometrów jeszcze przejedziemy. To niewątpliwa zaleta.

W silnikach wysokoprężnych możliwość uszkodzenia pompy paliwa jest mała, natomiast w tych z instalacją gazową dość duża. Żeby ograniczyć ryzyko uszkodzenia do minimum, dość często należy zmieniać rodzaj paliwa z LPG na benzynę.

Silniki Diesla w stosunku do silników benzynowych są wciąż lepsze, a to za sprawą zasięgu. Na jednym baku oleju napędowego przejedziemy dwa razy więcej kilometrów niż autem na benzynę. Olej jest kilka groszy tańszy, a silniki Diesla słyną z długowieczności (oczywiście te wolnossące).

Nowoczesne silniki posiadają turbosprężarki i spalanie jest w nich większe, a ich trwałość w porównaniu do benzyniaków mniejsza.