Kategorie

Silnik nie działa prawidłowo? Poznaj najczęstsze problemy z silnikiem diesla i benzynowym

Silnik, jako najważniejszy element samochodu, jest najbardziej podatny na różne usterki i defekty. Często mały detal, pozostawiony bez reakcji, może doprowadzić do uszkodzenia całego silnika.

Dlatego warto natychmiast reagować na wszelkie niepokojące sygnały. Wymiana świec będzie znacznie mniej kosztowna, niż kupno nowego silnika.

Silnik benzynowy

Oczywistym jest, iż silniki benzynowe są skonstruowane inaczej niż te wysokoprężne. W związku z tym ich działanie będzie się różnić i posiadacze tzw. “benzyniaka” będą się musieli zmierzyć z innymi problemami, niż właściciele samochodów na olej napędowy. Dzisiejsze silniki benzynowe charakteryzują się większą mocą, przy jednoczesnym mniejszym zużyciu paliwa. Jest to oczywiście duże udogodnienie dla kierowców, jednak ma swoją negatywną stronę - takie silniki szybciej się zużywają i są bardziej podatne na uszkodzenia.

Najczęstszą przyczyną wszelkich problemów z silnikiem jest instalacja elektroniczna w samochodzie, która bardzo często ulega uszkodzeniom. Zwykle źródło tkwi w zużytym czujniku. Sygnałem ostrzegawczym będzie wówczas zapalona kontrolka, która natychmiast poinformuje Cię, że coś jest nie tak. Oprócz tego widoczne będą spadki mocy oraz wyraźnie większe spalanie paliwa. Jedynym skutecznym rozwiązaniem w tej sytuacji będzie wymiana czujnika na nowy.

Powodem spadku mocy czy problemów z odpaleniem mogą być cewki zapłonowe. Ich niewłaściwe działanie wiąże się ze zużyciem, wadą fabryczną, uszkodzeniem świec iskrowych lub źle zamontowaną instalacją LPG. O nieprawidłowej pracy cewek zapłonowych poinformuje Cię kontrolka silnika oraz wymienione następstwa. Oprócz tego zauważysz, że na tzw. “luzie” silnik nie funkcjonuje równo. Najskuteczniejszym środkiem na zepsute cewki zapłonowe będzie ich wymiana.

Jeśli Twój silnik gaśnie podczas ruszania, wysokie obroty utrzymują się nawet po zdjęciu stopy z gazu i wyczuwalne jest szarpanie podczas przyspieszania, to najpewniej źródłem jest uszkodzona przepustnica. Jej wszelkie usterki wynikają ze zużycia się podzespołów. Kupno nowej przepustnicy jest dosyć drogim przedsięwzięciem, więc można próbować ją naprawiać. Niestety naprawa zwykle nie przynosi efektów, więc jedynym pewnym wyjściem będzie jej wymiana.

Silnik wysokoprężny

Silnik wysokoprężny, znany bardziej jako silnik Diesla, różni się od pozostałych przede wszystkim tym, że nie wymaga iskry do zapłonu. Wystarczy odpowiednio wysoka temperatura, aby auto ruszyło. Dlatego też samochody na olej napędowy nie najlepiej radzą sobie w zimie. Pocieszający jest jednak fakt, że rzadko problemem są duże defekty. Zwykle przyczyną jest usterka któregoś z niedrogich elementów.

Bardzo często powodem paraliżu silnika jest wytrącająca się z paliwa parafina. Odkłada się ona w przewodach paliwowych, przez co blokuje swobodny przepływ oleju napędowego. Rozwiązaniem będzie wówczas przeczyszczenie zapchanych przewodów oraz kupno paliwa tylko od sprawdzonych dostawców. Warto również regularnie wymieniać filtr paliwa, w którym odkładają się wszelkie zanieczyszczenia.

Inną popularną dolegliwością silników Diesla są zużyte świece żarowe. Sygnałem do ich wymiany jest licznik wskazujący 100-150 tys. km przebiegu. Wówczas nowe świece są niezbędne, nawet gdy stare działają bez problemów. Zepsute świece dają znak poprzez nierówną pracę silnika, szarpanie po jego uruchomieniu oraz brak reakcji silnika podczas zapalania. Sposobem na sprawdzenie stanu świec jest ich wykręcenie i umocowanie do akumulatora. Prawidłowo działające świece nagrzeją się przy podłączeniu z akumulatorem.

Jeżeli Twoje auto próbuje zapalić, jednak brakuje mu mocy, to najpewniej uszkodzony jest układ wtryskowy. Nieprawidłowe działanie układu opiera się na dostarczaniu do silnika zbyt małej ilości paliwa. Winę za ten stan może ponosić pompa wtryskowa lub nieprawidłowo wyregulowane wtryskiwacze. Przy niewielkich usterkach w układzie skuteczna będzie zwykła naprawa u mechanika.

 

Artykuł napisano przy współpracy z https://www.wajbex.pl/.