Kategorie

Hamowanie pulsacyjne a bezpieczeństwo jazdy

W roku 2006 w Unii Europejskiej wprowadzono obowiązek tworzenia aut wyposażonych w ABS. Wiele dawniejszych pojazdów takiego systemu nie ma. Na podobnych zasadach działa jednak hamowanie pulsacyjne.

Czym jest hamowanie pulsacyjne?

Hamowanie pulsacyjne działa jak ABS, czyli system stosowany w samochodach po to, aby uniknąć zablokowania kół w czasie hamowania oraz towarzyszącym temu zjawiskom, czyli ściąganiu samochodu w bok, jego wirowaniu, a nawet utraty kontroli nad pojazdem.

Kierowca auta, które nie jest wyposażone w ten system, musi stosować tak zwane „hamowanie przerywane”.


Hamowanie pulsacyjne a bezpieczeństwo

Czy hamowanie pulsacyjne zapewnia nam większe bezpieczeństwo na drodze? W rzeczy samej! Auto wyposażone w ABS może zahamować szybko i sprawnie bez obawy zablokowania kół, jednakże w przypadku konieczności silnego hamowania zwykłe auta mogą sobie nie poradzić.

Zablokowanie kół przynajmniej jednej osi samochodu powoduje utratę sterowności oraz wprawienie auta w ruch obrotowy, będący wynikiem różnicy sił hamowania pomiędzy poszczególnymi kołami.

Wiadomo, że zbyt słabe wciśnięcie hamulca równałoby się wydłużeniu toru hamowania, co częstokroć może doprowadzić do wypadku. Skoro żadne rozwiązanie nie jest dobre, zaleca się zastosowanie hamowania pulsacyjnego, polegającego na silnym wciśnięciu hamulca, po czym jego puszczeniu w chwili, gdy koła przestaną się obracać – wówczas należy wcisnąć hamulec ponownie.

Czy zapewni nam to bezpieczeństwo? Owszem, jako że hamowanie jest bardzo intensywne, a chwilowe ściągnięcie stopy z hamulca wyrównuje ruch samochodu, hamując powstawanie ruchu poprzecznego, co umożliwia kierowcy dalsze sterowanie pojazdem.


Hamowanie pulsacyjne a ABS

Specjaliści wskazują, że wbudowany system ABS w aucie jest dużo lepszy od zawodnego często – zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, gdy działa się pod wpływem emocji – człowieka. System hamuje bowiem dużo dokładniej niż kierowca, utrzymując współczynnik poślizgu koła na stałym poziomie 10-30%. W ten sposób zachowujemy sterowność samochodu, a jednocześnie pojazd zachowuje przyczepność na tyle dużą, by skrócić czas hamowania.

Aby dobrze opanować hamowanie pulsacyjne i w ten sposób zwiększyć jeszcze własne bezpieczeństwo, należy trochę potrenować – najlepiej na śliskiej powierzchni.