Kategorie

Co warto sprawdzić w samochodzie przed wyruszeniem w długą trasę?

Przed planowaniem dłuższej wyprawy dobrze jest udać się do autoryzowanego serwisu samochodowego. Cena za rozszerzony przegląd to niewielki koszt, który pozwoli uniknąć niespodzianek.

Podstawowe przejrzenie wszystkich zespołów samochodu gwarantujących bezpieczną jazdę możemy przeprowadzić również we własnym zakresie. Wystarczy znać właściwe parametry i sprawdzić je z tymi, które występują w naszym samochodzie.


1. Olej silnikowy

Ma kluczowe znaczenie dla warunków pracy silnika, a tym samym dla jego żywotności. Z każdym przejechanym kilometrem traci swe właściwości smarujące, współczesne samochody potrafią zużyć go nawet 0,5 l/1000 km. Trzeba więc nie tylko uzupełnić jego stan, ale także zaopatrzyć się w zapas na ewentualne dolewanie. Rodzaj stosowanego oleju znajduje się w instrukcji samochodu, ważne, by uzupełniać go gatunkiem o takiej samej lepkości.


2. Płyn chłodniczy

Zapewnia optymalną temperaturę dla pracy silnika, odprowadzając ok. 30% wytworzonego przezeń ciepła. Roztwór glikolu etylenowego i wody destylowanej należy wymieniać, gdyż poprzez pracę w ekstremalnych temperaturach stopniowo traci swoje właściwości.


3. Hamulce

Jeśli płyn hamulcowy jest sprawny, powinien być koloru jasnożółtego. Zbyt przepracowany nabiera barwy ciemnobrązowej. Producenci samochodów zalecają jego wymianę co 2-3 lata lub co 40-50 tys. km - jego higroskopijne właściwości wpływają na obniżenie temperatury wrzenia, co może poskutkować korozją pompy hamulcowej. Przed podróżą dobrze jest więc sprawdzić jego jakość i poziom. Warto też przyjrzeć się samym okładzinom ciernym, tarczom i bębnom, gdyż układ hamulcowy to jeden z najważniejszych czynników bezpieczeństwa podczas jazdy.


4. Opony

Poziom odpowiedniego dla nich ciśnienia sprawdzamy, posługując się danymi umieszczonymi na naklejce na słupku drzwiowym od strony kierowcy. Ma to znaczenie nie tylko dla przedłużenia ich zdatności i zapewnienia mniejszego spalania, ale i dla bezpieczeństwa jazdy, gdyż zbyt mocno czy nierównomiernie zużyte ogumienie nie zapewnia odpowiedniej przyczepności oraz stabilizacji na drodze. Rowek bieżnika nie powinien być płytszy niż 3 mm. Przy okazji sprawdzamy też stan koła zapasowego, nieodzownego w podróży, oraz wyposażenia, umożliwiającego jego wymianę - lewarka i klucza.


5. Oświetlenie

Sprawdzić trzeba światła pozycyjne, mijania, drogowe, kierunkowskazy, hamowania, przeciwmgielne i cofania. Żarówki po obu stronach mają zazwyczaj podobną żywotność, zatem wymienia się je kompletami. Dobrze jest pamiętać o zapasie, w większości samochodów samodzielna wymiana przepalonych urządzeń nie sprawia dużego problemu.


6. Akumulator

Stan akumulatora i poziom jego naładowania może uniemożliwić rozruch samochodu, zwłaszcza zimą. Powinniśmy sprawdzić poziom elektrolitu poprzez odkrycie poszczególnych cel i - jeśli sprawdzenie woltomierzem wskaże napięcie poniżej 12,4 V - należy przed podróżą podłączyć go pod prostownik na ok. 10-12 godzin


7. Pozostałe

Wiele problemów przy trudnych warunkach atmosferycznych mogą sprawić zużyte bądź niedziałające wycieraczki czy brak płynu do spryskiwaczy. W bagażniku nie powinno zabraknąć trójkąta ostrzegawczego, apteczki, kamizelki odblaskowej i rękawic ochronnych. Podróżny zestaw naprawczy można uzupełnić o kilka różnych bezpieczników i piankę do naprawy przebitej opony. Gaśnica jest obowiązkowa, powinna być umieszczona w swobodnie dostępnym miejscu wewnątrz samochodu. Oprócz nawigacji w długich podróżach dobrze sprawdza się aktualny atlas samochodowy. Przed wyjazdem za granicę warto zapoznać się z przepisami dotyczącymi obowiązkowego wyposażenia samochodu w danym kraju.